Басы » Шет тілдері » Ағылшын тілі сабағының құрылымы

Ағылшын тілі сабағының құрылымы

Ақтау қаласы

Маңғыстау гуманитарлық колледжінің

ағылшын тілі пәнінің оқытушысы

Испекеева Дина Ергазиевна

Сабақтың тақырыбы: “Ағылшын тілі сабағының құрылымы”

Сабақтың мақсаты:

1.Ағылшын тілі сабағының неше бөлімнен, әр бөлім неше кезеңнен тұратыны туралы мәлімет беріп,жаңа әдіс-тәсілдерді (тірек-схема, ойын элементтері, деңгейлеп оқыту) пайдаланып, сабақты қалай жүргізу жолдарын  және сабақты талдауға  үйрету.

2.Топты сабақты жүргізетін, талдайтын мамандарға және сынып   оқушыларына бөлу арқылы жаңа әдістерді қолданып сабақты жүргізу  қабілеттерін  дамыту және теорияда алған білімдерін тәжірибеде ұштастыру.

3.Сабақ кезінде оқушы өзін – өзі қалай ұстауға, адамгершілікке,                                                                                                                                                                                                        мәдениеттілікке, жауапкершілікке, бір-біріне жанашырлыққа тәрбиелеу. Мамандыққа деген сүйіспеншілігін арттыру.

Сабақтың көрнекілігі: кеспе қағаздар, суреттер, грамматикалық кестелер, плакаттар, слайдтар.

Сабақтың түрі: Аралас сабақ.

Сабақтың жүрісі:

Практикалық тапсырманы орындамастан бұрын, оқушыларды алдымен үш шағын топқа бөліп, әр топтың мүшесіне тапсырма беремін. Әр маманды талдайтын талдаушы тағайындаймын.

I.Кіріспе бөлімінің тобына тапсырма.

1.1.Ұйымдастыру кезең. (маман  Салтанат)

1.2. Фонетикалық  жаттығу (маман Асем)

1.3.Үй тапсырмасын тексеру.  (маман  Е.Жазира)

1.4.Сергіту сәті.(маман Гүлнар )

     Талдаушы (маманБалжан)

II.Негізгі бөлімнің тобына тапсырма.

2.1.Жаңа сөздерді таныстыру. ( маман  Толғанай)

2.2. Жаңа мәтінмен жұмыс.(маман Айзада)

2.3.Жаңа грамматикалық тақырыпты түсіндіру. (маман Қадиша)

2.4. Жаңа грамматикалық тақырыпты бекітуге арналған  жаттығулар орындау. (маман Фариза)

2.5. Ребус  шешу. (маман  Н.Жазира)

        Талдаушы (маман Жанар)

III. Қорытынды бөлімнің тобына тапсырма.

3.1. Сергіту сәті  (маман Гүлбану)

3.2. Үй тапсырмасын беріп, түсіндіру . (маман  Назым)

3.3. Оқушыларды бағалау. (маман Жаңылай)

3.4. Сабақты қорытындылау. (маман Ақбөбек)

Талдаушы (маман Жансая)

I. . Introduction

1.1.   Organization moment

T:Stand up! Stand still!

T: Good morning, pupils!

D: Good morning, teacher!

T: Who is on duty today?

D: I am on duty today.

T: What date is it today?

D: Today is the 18’th’of  November.

T: What day is it today?

D: Today is Monday.

T: What is the weather like today?

D: Today is cool.

T: Who is absent?

D: All are present.

T:Thank you. Sit down!

 

1.2. Phonetic drill. The sound [p]

T:Well pupil’s, look at the blackboard, today we have a new sound [p].

The letter P is the 16th letter in English alphabet.

The letter P gives the sound [p].

T:Repeat after me [p]

P:[p]

T:With proper articulation of the sound  the lips are closed, thus blocking the passage of air in the lungs creates a slight overpressure, after which the lips are opened creating a directed stream of air through the lips aren’t closed. Sound — the deaf, because his utterance vocal cords are not involved. It’s our phonetic drill, at first I’ll read listen to me carefully.

Paper on the floor,

Paper on the floor

Pick it up, pick it up,

Paper on the floor.

T:Repeat after me all together.

-….

T:Repeat with me.

-…

1.3Checking up the homework.

T:I’ll check up your homework. What was your homework for today?

P: Our homework was do exercise 11, at page 45.

T: Well, you must choose the right variant, am I right?

P:Yes.

T:I’ll give stars, squares, rounds and they show your marks

Red star – excellent

Green square – good

Yellow round – satisfied

Who is ready?

P:May I?

T:Yes, you may please.

P: His desk is old\ new.

   He likes brown \ red colour.

T: Is she right?

P: Yes, she is right.

P:May I?

T:  Yes, you may  please.

 

1.4. Doing physical exercise.

 

Бастауыш сыныпта оқушылар үй жұмысын орындағаннан кейін шаршайды, сол себепті демалу мақсатында сергіту сәтін орындаймыз.

T:Are you tired? Now let’s  rest.  Let’s do  our  physical exercise. At first I’ll do it. Then you’ll repeat with me.

Hands up,

Hands down,

Hands on hips,

Sit down.

Stand up,

 

Hands to the sides,

Bend left

Bend right,

 

Hands on hips,

One, two, three hop,

One, two three stop

Stand stil.

T:Thank you,sit down!

 

  1. The basic part.

2.1.Introduction the new words.

   Басқа сыныптарға қарағанда бастауыш сыныпта ағылщын сабақтары ойын арқылы жүргізіледі.

T. Pupils look at the blackboard, you can see our new words. At first I’ll read, listen to me carefully.

tall [tɔ:l]

big [bıg]

 

weigh [weı]

moustache [məs’tɑ:ʃ]

elephant [elıfənt]

T. Now repeat after me our new words all together.

T. Who wants to read?

P. May I?

T. You please.

T. Asem answer my question please, What is it?

P. It is moustache.

T. Ok you are right, thank you, sit. And, Zhadyra please, answer my question. What’s the Kazakh for “tall”?

P.ұзын

T. Nursaule stand up, answer my question. What is the English for “ауыр”?

P. heavy

T. Yes, you are right. Thank you, sit down/

T. Now, pupils open your copybooks and right down all these new words.

T. Ok, have you finished?

P. Yes, we have finished.

T. Ok, let’s play our game. Today we’ll play the Kazakh game  “Hantalapai”. Many years ago Kazakhs played this game, because it was national game. Do you want to play the game Hantalapai?

P. Yes, we want

T. Ok, at first I’ll explain the rule of this game. At first I’ll give you stones and you choose one stone of them, then  you will be do this tasks.

T. Ok, pupils show me your stones. Number: 1, 2, 3, 4, 5, 6.

T. Ok, pupils listen to me carefully. Your task will be put the parts of pictures in order and answer the questions. Have you understood?

P. Yes, we have understood

T. Ok, It is very easy for you that’s why I’ll give you only 5 minutes.

    T. Have you finished pupils? Now lets begin and who wants?

T. Ok, Zulfiya show your picture and read your questions and answer please.

( all pupils showed pictures and answered the questions)

T. Ok, I saw that you learnt new words very well.

T: Now  pupils let’s play our third game. It is the game Crocodile. Do you know it?

P: No, we don’t know this game.

T: That’s why I’ll explain the rules of game. At first you’ll choose one card of them. And you must show it with move but without saying. Have you understood me?

P: yes, we have understood.

T: Now, lets play.

1. The player displays the word , using only facial expressions , gestures and movements .

2 . Forbidden to pronounce the words (any , even the » yes «, «no «, etc. ) and sounds , especially those on which it is easy to guess the word ( for example, on the » mu » can easily guess that will make come true cow) .

3 . Prohibited lips pronounce the word.

4 . It is desirable ( to the players ) do not point to the objects around you , providing for the hidden word .

5 . To display the word or words (depending on the competition) set aside a certain time . If the correct answer did not sound until the end of this period, the word is not to guess.

6. Attention ! The word is considered to unravel when the team said the word exactly as it would make come true (that’s with the same prefixes , suffixes , etc.)

7. Forbidden to show the hidden word letter by letter , that is, to show the first letter of the word , which will add the hidden word !

8. Depending on the competition and your success in the game you will be shaped bill. At the end of the game wins the team , which account for most points.

9. During a speech (using Jolly Game as the organizer ) plays the role of a judge , any player from the opposing team , which sits next to the computer and as soon as he hears the right answer , right click on the hidden word is perceived , how to guess the word . He also informs the largest of the remaining time .

10 . Each competition has a small nuances according to the method of scoring and display the structure of words. Before each competition , they will be described .

 

2.2.Working with the text.

 T. Ok, pupils today we have a new text ‘ The Guinness Book of Records’ I’ll give you text lists. At 1st I’ll read. Listen to me carefully.

Now, let’s do exercise. You must answer the questions.

 

1.Answer the questions.

1. How long is the tallest woman in the world?

2. Who is the fastest woman in the world?

3. How heavy is the heaviest man?

4. How long is the longest moustache?

5. How heavy is the biggest animal?

 

2.3.Explaining the new grammar theme.

 

T:Today we have a new grammatical  theme: The degrees of comparison.

T:Бүгінгі біздің тақырыбымыз ,балалар, Сын есімнің шырайлары.

Ағылшын тілінде сын есімнің 2-і шырайы бар. Олар: “Comparative and superlative degrees”, яғни салыстырмалы және күшейтпелі шырайлар.

Олар келесі жолдар арқылы жасалады:

Бір буынды сын есімдерге салыстырмалы шырайда -er жалғауы, ал күшейтпелі шырайда -est жалғауы жалғанады. Abai is smaller than me – Абай маған қарағанда кішірек. This book is thene west of all the books – Мына кітап– барлық кітаптардың ішіндегі ең жаңасы.

Жай шырай

(Normal form)

Салыстырмалы шырай (Comparative form)

Күшейтпелі  шырай (Superlative form)

good(жақсы)

better

thebest

bad(жаман)

worse

theworst

much, many(көп)

more

themost

little(кішкентай)

less

theleast

far(алыс, қашық)

farther

further

thefarthest

thefurthes

 

-So, today we’ve learnt the degrees of comparison. Is it clear for you?

-Let’s do task. I’ll give you cards. There are some adjectives at the list. You must give the comparative and the superlative form of this adjectives.

  1. hot

  2. big

  3. small

  4. happy

  5. sad

  6. fat

2.4.Doing grammar exercises.

 

You must find the first letter

 

  • mall          (   small        )

  • ig              (      big    )

  • oung         (    young       )

  • ood           (   good       )

  • ld              (   old        )

  • trong         (     strong      )

  • est             (    best       )

  • ong           (       long    )

  • aller          (     taller      )

  • hortest      (      shortest     )

 

You will translate the word, then give the 3 forms of degrees of adjectives.

 

Жас –

Кәрі –

Үлкен –

Кішкентай –

Ыстық –

Ұзын –

Жақсы –

Күшті –

 

You must translate/compare the sentences.

 

  1. Flowers are smaller than trees.

  2. Elephants are bigger than mice.

  3. Grandfathers are older than fathers.

  4. Babies are younger than brothers.

 

 

Гүлдер ағаштарға қарағанда кішірек.

Пілдер тышқандарға қарағанда үлкенірек.

Аталар әкелерге  қарағанда кәрілеу.

Сәбилер ағаларға қарағанда жастау.

 

2.5.Puzzle the rebus.

 

+R

+ve

III.Conclusion.

 

3.1. Doing physical exercise.

 

Бастауыш сыныпта оқушылар жаттығулар  орындағаннан кейін шаршайды, сол себепті демалу мақсатында сергіту сәтін орындаймыз.

 

T:Are you tired? Now let’s  rest.  Let’s do  our  physical exercise. At first I’ll do it. Then you’ll repeat with me.

 

Clap, clap, clap your hands,

Clap your hands together.

Stamp, stamp, stamp your feet,

Stamp your feet together.

 

Wash, wash, wash your face,

Wash your face together.

Wash, wash, wash your eyes,

Wash your eyes together.

 

Wash, wash, wash your ears,

Wash your ears together.

 

Brush, brush, brush your hair,

Brush your hair together.

 

Clean, clean, clean your teeth.

Clean your teeth together.

 

March, march, march to sit

March to sit together.

 

T:Thank you,sit down!

 

3.2.Giving the homework.

-Open your diaries and write your homework. Your homework for the next time is  make up  sentences with 4 adjectives.

 

3.3.Marking.

-And now pupils I’ll put your marks.

-Asem, your mark is excellent, because you were active all time.

-Gulsara, your mark is good, because in some case you gave wrong answers, because of it your mark is good.

-…..Your mark is 3, because you were not active, and couldn’t gave Full and right answers.

3.4.Conclusion.

Pupil’s stand up.

Stand still, please!

The lesson is over good bye!

 You are free.

Үй тапсырмасын беру, түсіндіру Практикалық тапсырма: Сабақ жоспарын жазу(тақырыбы, сыныбы таңдауы бойынша)

Оқушыларды бағалау, Әр бөлімнің мүшелерінің мамандарын тағайындалған талдаушының талдауын тыңдау арқылы бағалау.

Қорытынды. The lesson is over. Good bye!

 [bws_related_posts]

 

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *