Басы » Шет тілдері » The Verb « to have» , «My Family»

The Verb « to have» , «My Family»

 

  Испекеева Дина Ерғазы қызы

Маңғыстау облысы, Ақтау қаласы

   ағылшын тілінен арнайы пәндер   оқытушысы

 Пәні:  Бастауыш мектептегі ағылшын тілі

Сабақ тақырыбы: The Verb « to have» , «My Family» (45 мин)

 Сабақтың мақсаттары:

1) Топты өткен сабақта не үйрендік? Бүгін не үйренеміз? Деген Блум Таксономиясы әдісін қолдану арқылы Our Family мәтіннің мазмұнын берілген тапсырмаларды орындату, сөздік қорын кеңейту, to have етістігін дұрыс жіктеуге, өмірде өз жанұя мүшелерін бейнелеуге үйрету.

2) мәтінмен жұмыс жасау арқылы студенттердің ауызекі сөйлеу, тілдерін жетілдіру, лексикалық  граматикалық дағдыларын жаттығулар орындату арқылы қалыптастыру.

3) өз кәсібіне байланысты ағылшын тілінен сөздік қорын нығайта отырып, тілге деген сүйіспеншілігін арттыру, топпен және жеке жұмыс жасау арқылы оқушыларды бір – біріне деген сыйластыққа, жанашырлыққа, жауапкершілікке тәрбиелеу.

Сабақтың түрі: жаңа білімді меңгерту.

Сабақ әдістері: ақпараттық – коммуникативтік оқыту технологиясының элементтері. (Блум таксономиясы, интерактив оқыту, топпен жұмыс әдістері).

Сабақтың көрнекілігі: проектор, тақырыпты ашуға арналған слайдтар, үлестірмелі қағаздар, грамматикалық кестелер.

Пәнаралық байланыс: қазақ тілі, орыс тілі.

 

The procedure of the lesson

  1. Ұйымдастыру кезеңі. Organization moment (2 мин)
  2. Greeting
  3. Conversation with on duty.
  4. Үй тапсырмасын тексеру. Checking home work (5 – 8 мин). Students what did you know?
  • What is your name?
  • What is your surname?
  • How old are you?
  • When and where you were born?
  • Where do you live?
  • What is your hobby?

We  knew  that  the  Verb  to be  is  the  most common verb in the English language. It can be used as an auxiliary and a main verb base form =be. Let`s conjugate the verb to in the Present:

 

 

TO BE

 

 

 

 

 

 

 

 

(a student,a pupil,a doctor,a boy,a girl,a teacher,an engineer.)

  • Жаңа сабақ. Main part (25 мин).

What do you know?

  1. a grandfather [`grænd,fa:ð∂]

a grandmother [`græn,m^ð∂]

a father [fa:ð∂]

a mother [m^ð∂]

a sister [sıst∂]

a scientist [`saı∂ntıst]

to retire [r`ıtaı∂]

young [j^η]

elder [`eld∂]

an economist [i:`kon∂mist]

  1. Text: Our Family

Our Family

We are a large and friendly family. There are six of us: grandfather, grandmother, father, mother, my younger sister and I. I have an elder sister, too, she is 22 years old, but she does not live with our family. She is married. She has a little family of her own: a husband and a child – a two – year old boy.

Our grandfather is a scientist. He is on the wrong side of sixty, but he does not want to retire. He works at the university. He works part – time. He goes to the university two or three times a week and delivers lectures to students and does scientific work. On the days when he is at home, he works in his study, preparing for his lectures and writing a book.

Our grandmother is retired she was a teacher and worked at school. She is the recognized head of the family. She keeps house. Of course we help her about the house: all of us do our share in daily household chores. My sister washes the floor, washes the sink in the dustbin, beating the carpets, dusting and vacuum cleaning. Our mother and father do most of the shopping. My mother and sister also do washing. But most of the cooking is done by grandmother. She is a wonderful cook, and all our family likes her cooking very mush.

Father is a doctor. He works at a large hospital. Mother is an economist and she works at a bank. Both our parents are very busy. Father has a car. In the morning he drives mother to work, then he goes to his hospital. Father also always drives grandfather to work on his university days.

My sister and I go to school. We are both senior formers, so naturally school takes up a lot of our time. We spend most of the afternoons and evenings doing our homework.

At the weekend we are not so busy as on week days, and we can relax: visit or receive friends or relations or just go for a walk. I also enjoy quiet Saturday evenings, when all the members of our friendly family are at home and nobody is in a hurry, and we are quietly sitting in our large and comfortable living – room, talking, joking, discussing our everyday affairs and drinking nice hot cups of tea with something delicious prepared by grand – mother.

Questions grandmother grandfather mother father sister I
A pupil
A doctor
 Retired
A scientist
A pupil
An economist

 

 

 

Questions grandmother grandfather mother father sister I
A pupil +
A doctor +
 Retired +
A scientist +
A pupil +
An economist +

Today we shall speak about the Verb «to have». To have is one of the most common verb in the English language. Let` s conjugate the verb to have in the Present:

                              The verb «to have»

 

(father, mother, sister, brother, grandmother, grandfather,)

  1. Жаңа сабақты бекіту. Confirm the new lesson.

Ok students and let’s play a game. The aim of this game: you must use the verb to have and describe your own families members this text and to make questions about it.

 

«Wisdom tree»

  • Бағалау. Giving marks (5 мин).
  • Үй тапсырмасы. Giving home work (5 мин).
  1. To write 5 sentences using the verb to have
  2. Speak on the topic (My family)
  • Қорытынды. Conclusion.

You are very active today. I`m sure that our lesson was interesting and useful for you…That`s all for today. The lesson is over! Thank you for your attention. See you later.

 

  1. Қолданылған әдебиеттер:
  2. Spoken English U. B. Golysynsky Санкт – Петербург
  3. Грамматика U. B. Golysynsky Санкт – Петербург 2006.
  4. 90 topics for discussion in English. Koshmanova I. Москва-
  5. A Grammar of the English Language. В.Л.Каушанская Р.Л.Ковнер. – Айрис – Пресс, 2008.
  6. English language (practical course). S.A.Meiramova, Foliant, 2010
  7. Essential grammar in USE. Raymong Murphy. – Cambridge, 2010.
  8. Ағылшын тілі практикумы. Б.Баймуханова Ж.Батыкова Ш.Мұхтарова А.Мұхсинова. – Астана: Фолиант, 2008.
  9. Practical course of English.V.D.Arakina,
  10. М.: Prosveshehie, 1997
  11. Практическая грамматика английского языка языка с упражнениями и ключами. К.М.Качалова Е.Е.Израилевич. – Киев, 2003.
  12. Практическая грамматика английского языка. Крылова И.П. Крылова Е.В. – Черо, 2005.
  13. Сборник упражнений по английской граммматике. Голицинский Ю.В. – Санкт-Петербург: Каро, 2000.
  14. English Grammar.Дроздова Т.Ю. — Москва, 2011.

 

 

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *