Polyglot

brazilian_polyglotШҚО Абай  ауданы

Саржал  ауылы «Ш Тоқжігітов атындағы  орта мектебі»

ЕрмұханбетоваАйнаш. Ағылшын тілі пәні мұғалімі

“Polyglot” үлгісінде  өткен  үлгі  сабағы

 Aimsofthegame:

Educational aim: Өнер атаулының ішіндегі ең құіреттісі сөз өнері , сөйлеу еркіндігі екендігін оқушыға сезіндіре отырып , ағылшын тілін қазақ тілімен және орыс тілдерімен сабақтастыра отырып , оқушының өз тілін қастерлеуге , өзге тілді білуге  үйренуге деген талпынысын арттыру .

Bringing up aim: Осы интеллектуальды ойын арқылы сайысқа қатысқан әр оқушының ойы терең, сөзі өткір, өзіндік пікір болжамы қалыптасқан жеке тұлғаны тәрбиелеу.

The plan of the game     

1) Level 1                                              “Baiga”

2) Level 2                                              “Polyglot”

3) Level 3                                              “Do you know Russian perfectly well?”

4) Level 4                                               “Zhorga”

5) Level 5               “If I were…”

6) Level 6  “ Alphabet”

   The host:Good afternoon dear students , teachers and guests!

Welcome to our intellectual show! We are glad to see you and we hope that you’ll enjoy today’s game.

Language is the  main type of means of communication . There are nearly 3000 languages inthe world. English and Russian are the  languagesof an international  communication , they are the languages of  Pushkin, Shakespeare, Lermontov, Byron, Esenin, Burns, whom we love and respect for their poems, sonnets and novels. And Kazakh is the state language of our country.

With the  help of the knowledge of foreign  languages  we can communicate  with each other, through the Internet or get necessary information  from it . And with  the help  of  Russian  and Kazakh we can develop our skills in oral speech and bring up as patriots of our Motherland.

Русский язык – это национальный язык русского, который вместе с другими народами сыграл  большую роль  в истории нашей страны.

Русский язык –это язык науки , техники и культуры ю На русском языке созданы  произведения выдающихся русских писателей  А.С. Пушкина, М.Ю. Лермонтова, Н.Гоголя , С. Крылова, А.Ахматовой   и других . Он один из самых богаты языков мира, относится к мировым языкам. По распространенности занимает третье место, после китайского и английского языков.

— Well , we begin our game and let’s  meet our participants.

(Participants tell  some words about themselves , about hobbies, favourite subjects,  motto etc)

-A man who knows many languages  has no  barriers and difficulties, especially an the Level 1 “ Baiga” .

-Well, let’s start t1 level .

— Are you ready?

— What is the currency of G B ?  (pound)

— What is the nickname Georg Washington monument? ( pencil)

-Who discovered Australia ? (the Dutch)

-What is the capital of Scotland (Edinburgh )

-What is the highest mountain in UK? (Ben-Nevis)

-What country is called  “Land of songs?” (Wales)

-What is the national emblem of Scotland ? (thistle)

— What is the oldest university of G B ? (Oxford)

— What is the national emblem of England (rose)

— What is the nickname  of London’s underground ? ( the Tube)

— What is the main figure in the emblem of  the USA (eagle)

Жюри подводит итоги первого тура . Каждый правильный ответ оценивается в 10 баллов .

 

Level 2 “Polyglot

1.Никогда не откладывай на завтра то что ты можешь сделать —

(сегодня, today, бүгін)

 2.Нет дыма без —— (огня, fire , от)

3.Без труда не вынешь и ——— из пруда  (рыбку,fish, балық)

4. Куй железо , пока —— (горячо,hot,ыстық)

5. В гостях хорошо , а —— лучше (дома,home,үй)

6. Лучше поздно , чем —— (никогда,never,ешқашан)

7. На вкус  и —— товарищей нет . ( цвет,colour,түс)

8. Сперва подумай ,а уж потом  —— (скажи,speak,айту)

9. Доброе ——дороже богатства. (здоровье ,health,денсаулық)

10. Учится никогда не ——- (поздно,late,кеш)

Если участник назовет правильно 2 варианта , то он зарабатывает 20 баллов. А если 1 вариант  то он зарабатывает 10 баллов.

 

Level 3. “DoyouknowRussianperfectlywell?”

Составь слово.

  1. 1.     Око, ромб-обмарок
  2. 2.     Кит, рана-картина
  3. 3.     Боб. Уста- суббота
  4. 4.     Охра, под-пораход
  5. 5.     Карп, ива –крапива
  6. 6.     Лоб, ария, рота- лаборатория
  7. 7.     Село, ко- колесо
  8. 8.     Кино, ель, гурт- треугольник

(Жюри подсчитывает очки. Двое участников , набравшие больше очков получают шанс стать победителем)

 

Level 4. “Zhorga”

  1. 1.     Сколько букв в казахском , русском и английском   алфавитах? (42,33,26)
  2. 2.     Американсий Дед Мороз. (Санта-Клаус)
  3. 3.     Где жил Д Артаньян? (Франция)
  4. 4.     Торжественная песня . (Гимн)
  5. 5.     Участок земли под овощи. (Огород)
  6. 6.     Картина, изображающая природу. (Пейзаж)

 

(Учащиеся дают ответы на казахском ,русском и английском языках)

Level 5. “If I were …” You are offered the following, situations, choose one of them  to speak on:

  1. You are a new student in class .Introduce  yourself and your family to your new classmates .
  2. Imagine that  you’re a guide and speak about sightseeing of your native town , city.
  3.  Speak about your future profession.

(По желанию учащихся на любом из трех языков)

 

Level 6. “Alphabet

Несколько минут  учащиеся внимательно всматриваются в рисунок и запоминают расположение букв. Затем  желающие по очереди громко читают их в алфавитном  порядке.

So, thank you for the game. We wish youhealth , we wish you joy! Good-bye!

[bws_related_posts]

 

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *